Гук Валерій Іванович

Доктор технічних наук, професор – професор кафедри

Гук Валерій Іванович – відомий міжнародній спільноті урбаністів, як планувальник міст, вчений і педагог з наукових та прикладних напрямів розвитку теорії транспортних потоків, урбанології, теорії горизонтальної архітектури, організації комфортного і безпечного дорожнього руху. Практичними досягненнями наукової діяльності В.І. Гука є участь в розробленні генеральних планів міст, комплексних транспортних схем і проєктів з організації дорожнього руху України, Литви, Естонії, Вірменії, Румунії, США. Він був одним із авторів першого, науково обґрунтованого, плану будівництва метро для міста Харкова, а також одним із авторів розробки першої комплексної схеми розвитку усіх видів транспорту для цього міста. 

Брав участь у роботі авторського колективу з розроблення комплексних схем транспорту для міст Єревану і Риги, в дослідженні стану і розробленні рекомендацій із реконструкцій доріг Криму, Естонії, Молдови, Литви з метою підвищення їх пропускної спроможності і безпеки руху. Для створення наукової бази з планування міст у 1968 році Валерій Іванович вступив до аспірантури, де 1970 року захистив кандидатську дисертацію. І вже як вчений, старший науковий співробітник з міських транспортних систем, у 1972 році починає керувати створенням в місті Харкові автоматизованої системи управляння дорожнім рухом (АСУД), яка першою запрацювала у 1981 році. Для її успішної роботи В.І. Гук розробив алгоритми на основі, що їм встановлено, нових 9 характеристик і законів динаміки трафіку. Нові наукові досягнення опубліковано в навчальному посібнику «Елементи теорії транспортних потоків і проектування вулиць і доріг 1991». За що отримав у 1991 році вчене звання професора по кафедрі Містобудівництва. Професор В.І. Гук створив наукову школу з «Розвитку теорії транспортних і пішохідних потоків» і продовжив дослідження законів міського руху. Керував загальним обстеженням пасажиропотоків у харківському метрополітені, розробив теорії поїздопотоків і людських потоків в метрополітені, обгрунтував пільговий проїзд студентів. Валерій Іванович є одним із авторів «Схеми планування території Харківської області до 2030», брав участь у конкурсі ЮНЕСКО з реконструкції міста Бухарест, за що отримав вищу нагороду – диплом. Розробив методи оцінки і підвищення пропускної спроможності вулиць і доріг. Завдяки обранню за конкурсом В.І. Гук працював професором на кафедри урбаністики, розробляв новий науковий напрям – Урбанологію, до складу якої увійшли урбаністика, логістика та закони транспортних потоків. У 2009 році Валерій Іванович опублікував монографію «Транспортні потоки: теорія та її застосування в урбаністиці» – Х.» 2009. – та у 2010 році, захистив докторську дисертацію у Київському національному університеті будівництва та архітектури. У 1980 році його було обрано до складу Спеціалізованої вченої ради по захисту кандидатських дисертацій при Харківському автомобільному інституті, а 2011 року до складу Спеціалізованої вченої ради Д 64.056.02 при Харківському національному університеті будівництва та архітектури, 2012 – до складу Спеціалізованої вченої ради Д 64.059.01 при Харківському національному автомобільно-дорожньому університеті. Де сприяв захисту багатьох кандидатських і докторських дисертацій у архітектурно-містобудівному та автомобільно-дорожньому напрямів. Праця на кафедрі містобудування та урбаністики на посадах професора і завідувача кафедри дозволила В.І. Гуку розробити методи удосконалення планувально-архітектурних принципів проєктування вулиць і доріг міст для вирішення проблем конгестії (заторів), розвитку пішохідного і велосипедного рухів, створення нових типів перетинань магістралей в різних рівнях, нового «Інтелектуального високошвидкісного (150 км на годину) пасажирського електричного понадземного транспорту ІСПТ – 150», багатьох проєктів організації дорожнього руху. Автор теорій «Динаміка трафіка», «Горизонтальна нелінійна архітектура» та «Урбанології». Створена В.І. Гуком теоретична база дозволила розробити нові методи удосконалення сучасного стану вулично-дорожніх мереж міст України, запропонувати нову, більш щільну, прямокутну структуру транспортних коридорів України з новими логістичними центрами. Довести, що головне це потужність доріг. У 2017 році в закордонному видавництві вийшла монографія Валерія Івановича «Теория измерителей транспортних потоков». Palmarium Academic Publishing. Має понад 250 публікацій у національних та міжнародних виданнях. Захопленням Валерія Івановича є малювання і спорт. Він майстер спорту з фехтування на шаблях. З 1953 року по теперішній час багаторазовий переможець змагань міського, обласного і всеукраїнського рівнів, 12 місце на першості Світу серед ветеранів в 1999 році. Професор В.І. Гук має нагороди і відзнаки державного, обласного, міського та університетського рівнів, а саме: дипломант ЮНЕСКО та XIV конкурсу «Вища школа Харківщини – кращі імена» в номінації «Науковець». Нагорода – «За заслуги перед українським народом» II ступеня, Подяки за плідну наукову працю від голови Харківської обласної державної адміністрації, міського голови міста Харкова та керівництва Харківського національного університету будівництва та архітектури